«Natt til 17.» : Filmanmeldelse

642120-8-1340397333288-n400

Det er bare noen dager igjen til den norske filmen Natt til 17. har premiere på norske kinoer, og jeg har vært så heldig å være en av de første i Norge som fikk se den ekslusive premieren forrige mandag. Her er en liten smakebit av hva dere kan vente dere og min egen mening om filmen!
Samakab Omar og Thea Sofie Loch Næss i Eirik Svenssons NATT TIL 17
Regi: Eirik Svensson

Skuespillere: Samakab OmarThea Sofie Loch NæssMohammed AlghoulBurhan AhmedKaan KozanliTorkel Dommersnes SoldalNora Tyldum LunørCathrine Monton,Andrea Sitara GranFerdinand Falsen Hiis
Kinopremiere: 04.04.2014
Manus: Sebastian Torngren Wartin
Språk: Norsk
Produksjonsår: 2014
Musikk:Topscore v/ Stein Johan Grieg Halvorsen og Eyvind Andreas Skeie
Aldersgrense: 11 år
Egnethet: Ungdom/Drama
Begrunnelse: Skildringer av enkelte dramatiske hendelser med voldsinnslag gjør at denne filmen får 11-årsgrense.
Thea Sofie Loch Næss i Natt til 17
Det er kvelden før kvelden og de 15-år gamle bestevennene Sam & Amir har bestemt seg for at denne kvelden skal bli legendarisk. Gutta har kjent hverandre hele livet og ser på hverandre som brødre, men vennskapet settes på prøve da Amir bestemmer seg for å ha tilbake sin eks-kjæreste Thea. Det han ikke vet er at Sam er i ferd med å bli sammen med henne. Når dette går opp for Amir utløser det en kraftig sjalusi, som igjen fører til mye trøbbel for Sam. Vi følger ungdommene fra tidlig morgen, gjennom den dramatiske natten og inn i morgentimene til den 17. mai. Kan Sam og Amir tilgi hverandre, eller er dette slutten på vennskapet deres?

Dette er hovedsaklig en ungdomsfilm der regissøren har prøvd å fange energien og spontaniteten som den aldersgruppa representerer.Han har hovedsaklig brukt uskolerte skuespillere i filmen, og forteller at de brukte lang tid på å finne fram til Samakab Omar (Sam), Thea Sofie Loch Næss (Thea) og Mohammed Alghoul (Amir). Poenget til regissøren var å finne personligheter som kunneløfte karakterene i manuset. Ungdommene i filmen har fått være ganske like slik de er i virkeligheten, og det er kanskje også noe av det som gjør filmen så ekte. Thea Sofie Loch Næss forteller selv at filmen skildrer ungdomsmiljøet slik det er, uten filter.

Mohammed Alghoul i Natt til 17

De som selv har vært med på den myteomtalte natten vet jo hvordan det er. Undommer som aldri har hørt om Natt til 17. vil nok heller ikke kjenne seg igjen i filmen. Dagens ungdom vil nok kunne kjenne seg igjen i noe, men  kanskje ikke på samme måte som vi som vokste opp til “Fucking Åmål” generasjonen. Jeg var elleve år, og husker jeg opplevde filmen som et frisk pust i nakken. Jeg ville være som de, jeg ville bo som de , og gjøre som de, og i de kommende årene ble film til virkelighet. “Fucking Åmål” er kanskje en av tidenes beste ungdomsfilm som er laget noengang, helt frem til jeg fikk se Natt til 17. 16 år etterpå er det nok en gang laget en film som puster like mye som Fucking Åmål, og til og med får oss voksne til å føle, tenke og mimre tilbake til “gamle dager”.

IMG_3088

Foran kamera: Samakab Omar (SAM) er 17 år, og er født og oppvokst på Årvoll i Oslo med somaliske foreldre. 11 år gammel startet han med nysirkus, noe som førte til opptredener både på NRK og i Den norske opera. Rollen som Sam i Natt til 17. er Samakabs første filmrolle.

Mohammed Alghoul (AMIR) er 15 år, født i Gaza, Palestina, og har bodd i Norge siden han var 10. Han bor på Furuseth og går på Groruddalen skole. Natt til 17. er Mohammeds første filmrolle, og han har ingen tidligere erfaring som skuespiller.

Thea Sofie Loch Næss (THEA) Thea er 17 år. Hun er født i Kristiansand, og har bodd i Oslo siden hun var tre. Thea har drevet med teater de siste fem årene, har vært med i reklamefilmer og spilt i tre kortfilmer, og går nå på dramalinjen på Hartvig Nissen skole. Hun har også erfaring som modell for Wow, Topp og Natt og dag. Natt til 17. er hennes første spillefilm.

Å vokse opp i dag er kanskje enda tøffere enn før, men Kolbotn (utenfor Oslo) var ikke akkurat det tryggeste stedet å vokse opp i da jeg var ungdom. Forventningspress mellom jenter, sjalusi i forhold til gutter og gutta som ville ha den samme jenta. Kjærlighetsorg, vold, drama, naive foreldre som var superlette å manipulere, hjemme alene fester, oppkast på do og grøftefyll er en del av ungdommers virkelighet. Og som blir gjenskapt på en overbevisende måte i denne filmen. Jeg hadde ikke de høyeste forventningene til filmen før jeg satte meg i salen, men jeg ble positivt overassket, spesielt over de uerfarne skuespillerne hvor naturlige de fikk alt til å se ut. Alt i alt, en kjempesøt film med mye nydelig musikk, som også voksne kan ha glede av å se.

Enten du er ungdom, i tyveårene eller godt voksen, anbefaler jeg deg å se filmen!

Billetter kan kjøpes her og for dere som enda ikke har sett traileren, se den under